Leestijd
|
2 minuten |
Geplaatst op
|
03 juli 2024 |
Creativiteit en kinderen roept direct associaties op met klei-, plak- en knutselwerkjes. Maar creativiteit is zoveel meer. Het leert kinderen een belangrijke stap te zetten in hun persoonlijkheidsontwikkeling en algemene ontwikkeling. Daardoor ontwikkelen zij zich niet alleen op creatief vlak, maar óók op cognitief, emotioneel en sociaal vlak.
Iedereen, jong en oud, verlangt naar een zinvolle plaats in onze maatschappij waar hij of zij wordt erkend om zijn mogelijkheden en om wie hij is. Daarom is het van groot belang dat een kind zijn eigen talenten en vaardigheden leert kennen en gebruiken. Door creatief bezig te zijn ontwikkelen kinderen zich in brede zin: het vergroot hun kennis, ze leren nieuwe vaardigheden en hun persoonlijkheid wordt gevormd.
Kinderen zijn ontdekkers, verzamelaars, ervaringsdeskundigen, onderzoekers, ondernemers, leermachines en wetenschappers ineen. Zelf-ontdekkend en ervaringsgericht spelen, creatief bezig zijn en leren vormen de kern van Creatief werken met kinderen. Hierdoor leert een kind zichzelf en de wereld om zich heen kennen. Wat wordt voorgedaan kan je niet langer zelf ontdekken. Dat wat je zélf ervaart en ontdekt blijft hangen en leidt tot blijvende inzichten, kennis en vaardigheden.
Creativiteit kan worden gedefinieerd als vrij en probleemoplossend denken en handelen. Het woord ‘creatief’ wordt niet voor niets vaak samen met het woord oplossing gebruikt: ‘Wat een creatieve oplossing!’. Maar hoe ontwikkelen de kinderen van vandaag, in deze samenleving, hun aangeboren kwaliteiten? Hoe begeleiden wij hen daarbij? In ieder geval hebben kinderen vrij spel nodig: stampen in een plas, smeren met verf, kijken naar een pluisje, balletjes maken van klei, dromen in een hoekje, roeren met een stokje in de modder, eindeloos taartjes bakken in de zandbak….
De begeleider faciliteert, daagt uit, stimuleert, ondersteunt, is aandachtig en geïnteresseerd, maar oordeelt niet. Hij geeft ruimte en vrijheid en tegelijk grenzen en structuur. Als begeleider van kinderen tijdens een creatief proces ben je een gids die staat te klappen langs de zijlijn!